Masalah Starter Solenoid kereta
Pertanyaan diajukan.. Fahmi said bangun pagi td cdgnye nak basuh kete. dh alihkan kereta masuk ke garaj skit . instance move ada berat skit tp ease boleh hidup. bila aku nak alihkan kete je. unstable 2,3 kali takleh. aik?? sebelum nie memang aku suspek ada masalah dkt official aku buat tatau je. sebab pernah kereta aku susah nak hidup.Bro? macamne cara nak tau official difficulty ke tak dan cara penyelesaian baik pulih? Jawapan kami Thanks bertanya pada Fahmi.. Masalah official ni agak rumit kalau nak di terangkan secara detail.. tapi saya cuba terangkan secara ringkas seperti dibawah.. â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬à® Û©à®Û©à®Û©à®â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬ Masalah Starter Solenoid kereta â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬à® Û©à®Û©à®Û©à®â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬â¬ Jika ada masalah dengan sistem starter, kita sukar nak unstable enjin apabila bateri atau locomote official dalam keadaan rosak... Biasanya bila nak move kereta ada bunyi ketik ketik..... Kadang kala kalau dibiarkan masalah berlarutan boleh menyebabkan enjin kereta tak dapat dihidupkan.. Maka cara senang kenalah mintak tolong pada kawan-kawan tolak kereta...enjin kereta boleh di hidupkan secara menolak. Bagaimana cara nak tau official difficulty ke tak? Nak kepastian, sila bawa kereta anda ke electrikal woksyop kenderaan yang berhampiran untuk diperiksa.... Secara base saya terangkan macam cat bawah.. 1) Mula-mula cuba periksa keadaan bateri. ok ke tak? Sebenarnya kalau bateri lemah paronomasia susah nak start. (gunakan volt cadence untuk periksa keadaan bateri)... Bila bateri di sukat dengan volt meter.. dalam keadaan enjin mati bacaan pada bateri adalah 12.4 - 12.6 volt. Bila enjin dah move pada pada bateri ialah 13.8 atau 14.0 volt .. Jadi untuk unstable hidupkan enjin perlukan 14v 2) state ketuk-ketuk sikit cat official tu mana la tau dia terlekat jammed ke?ketuk dengan hujung spanar ker atau guna blow kecik ker atau histrion satu kayu...mintak orang lain tolong pulas kunci...then sorang lagi cuba ketuk-ketuk itu cat kepala starter..Kadang kala stater tak leh gerak pasal lekat dengan habuk copy yang berselaput didalamnyer.. 3) state periksa keadaan accommodate pada official tu.. periksa keadaan passage starter.Kadang kala passage dah kong( cuba essay dulu tukar passage yang ok) .. state Start boleh unstable ke tak? Guna Teknik Jumper pada Starter motor Starter solenoid berfungsi sebagai passage switch. Apabila rosak membuatkan official locomote tidak boleh memusingkan enjin kerana tiada arus elektrik yang mengalir pada starter. Antara salah satu cara nak effort sama ada official solenoid berfungsi dengan baik atau tidak?. ada 2 teknik nak cuba buat pemeriksaan Starter solenoid ok ke tak..... 1) Buat connector dengan mengunakan accommodate pada official solenoid... - Cara ni agak leceh sikit...first... Kena buka dan cabut keluar stater tersebut dari tempatnye.. -Ambil telegram connector sambung pada bateri kereta.. Hitam pasang pada embody starter.. Merah pada official solenoid ⦠ambil satu accommodate cuba connectkan tangency positif dan tangency negetive.. -Cuba connectkan yg tangency positif dan tangency negetive.. Pastu aci gigi equipment pusing ker tak? tengok kalau berputar lancar kira lancar lah... tapi kalau berputar slow kena servis balik.. kalau tak berpusing mungkin ada difficulty pada official tersebut... 2) Buat Jumper dengan mengunakan Screw utility pada official solenoid.. - Selalunya kita pintaskan antara telegram bateri dan telegram official pada solenoid dengan mengunakan propellor utility yang panjang. Berhati-hati bila menggunakan kaedah ini kerana percikan api akan berlaku. -Cuba tengok sama ada aci gigi equipment pusing ker tak? macam saya sebutkan.. cuba tengok aci gigi equipment kalau berputar lancar kira ok lah. tu.. Kalau berputar slow kena servis balik.. kalau tak berpusing official rosak lah... Diy Servis Starter Selalunya banyak kotoran berselaput di dalam official memyebabkan tak kuat untuk unstable maka perlulah di service( bersihkan) official tersebut.. Kalau ada keyakinan nak buat sendiri... boleh buat cara ni... 1) Bukak dan cabut official dari tempatnya.. 2)Buka Bolt junky pada bahagian belakang official .. Pastu cabut bolt tersebut 3) Cungkil dengan skrew utility pada celah structure starter.. Pastu asingkan dari wind starter 4)Keluarkan semua sekali asingkan dari wind official dari structure starter 5) keluarkan selenoid official dan servis bahagian dalam selonoid 6)Gunakan WD-40 cuci hingga bersih segala kotoran pada starter 7) Spray WD-40 untuk mencuci semua peralatan yang dibuka tersebut.. Nak lagi senang guna berus dawai halus atau guna kertas pasir halus 8)Mana-mana conception rosak akan digantikan misalnya copy applier kena ganti baru 9)Kalau copy applier dah pendek atau kaput tukar copy brush,Tapi kena gunakan solder untuk lekatkan balik copy brush..Tidak lah mahal untuk diganti 10)Bila dah siap semua servis wind official boleh lah pasang balik cat structure starter 11)Kemudian pasang balik selenoid official pada Starter tu semula.. 12) Pasang balik wind official dan cantumkan semula pada structure starter.. Jangan lupa bubuh minyak greese pada penutup belakang official tersebut.. Diy Pasang Starter Relay Selalunya kalau masa unstable hanya bunyi 'ketak' 'ketak' (starter lemah) walaupun guna bateri baru.. Korang boleh mencuba untuk memasangkan passage pada starter.. Tujuan tambah Relay ni pada official kereta untuk menguatkan lagi cater karen yang cukup ketika unstable kereta.. Selalunya cat kedai acsesori kereta atau bengkel kereta ada buat cara ni... (klick untuk perbesarkan gambar) Fungsi passage adalah untuk mengawal litar dan menjadi switch berkuasa rendah kepada berkuasa tinggi.. Tak silap ada 2 jenis passage ordinarily unstoppered kebiasaannya 4 longlegs dan ordinarily near 5 kaki.. Kalau nak pasang cari yang brand baik sikit lebih tahan lama... kalau jenis passage cikai cepat jer terbakar... -kaki 30 iaitu sambung ke direct 12v kebiasaanya terus ke positif (+) bateri dengan diletakkan fuse 10A pada accommodate ini, kalau berlaku litar pintas fuse akan memutuskan arus untuk menyelamatkan peralatan kereta -kaki 85 ini ialah negatif (-) sambung pada wayer kindling suis. . -kaki 86 pula ialah untuk ground.. pendekkan grounding accommodate gum lebih dekat dengan relay.. -kaki 87 iaitu (output 12v ) accommodate positif masuk kabel official selenoid Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment
(Download) Rahsia Tackle Lelaki Idaman
0 Response to "Masalah Starter Solenoid kereta"
Post a Comment