Masalah Alternator Kereta

  Pertanyaan yang diajukan encik Cool said...nk tanya!kereta saya kalau tak move 2-3 hari mulalah susah nak start..apa sbbnya ek..hari tu baru cas batery..pun sama juga 2-3 tak move mulalah kena jumper!! Jawapan kami Thanks pada encik Cool bertanya.. Sebenarnya rasanya saya bukan orangnya yang sesuai untuk jawab pertanyaan ni… Cuma saya dapat berikan sedikit pandangan berkaitan masalah tersebut.. Kat sini saya rasa ada kemungkinan 1) Masalah Bateri tidak mampu menyimpan voltan lagi 2) Masalah alternator tidak boleh mengecas semula bateri   â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬à®œ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬  Masalah Alternator Kereta  â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬â–¬à®œ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Kalau bateri cepat kong. Lepas hantar cas cat kedai, dalam masa 3 hari terus kong balik. kalau korang tukar bateri baru paronomasia ease sama. mesti altenator rosak tak boleh cas bateri.. Bateri Tugas Bateri hanya sebagai penghidup sementara enjin  semasa kereta bergerak Alternator Tugas alternator adalah sebagai electrical energy storage untuk mengecas semula bateri untuk enjin terus bergerak.. Selagi enjin hidup, selagi tu bateri akan di cas. Alternator ini berfungsi bersama sama dengan bateri untuk menghasilkan eleterik ketika enjin dihidupkan. -Hasil yang dihasilkan oleh alternator adalah tegangan AC -Yang kemudian ditukar/diubah menjadi tegangan DC. OK... Selalunya alternator kita kurang mengambil perhatian terhadap komponen ini selain periksa enmity belt sahaja. Kita tidak pasti sama ada alternator kita memberi calculate yang mencukupi atau tidak.  Tanda-tanda awal alternator problem 1) Enjin kereta anda sukar dihidupkan 2) Lampu hadapan kereta kelihatan malap 3) Bateri kereta selalu kong 4) Radio akan ter'off' dengan sendirinya 5) Tanda lampu Electrical Fault Light dekat dashboard kereta akan menyala. 6) Kereta macam tak cukup power letrik tersengguk-sengguk (sedikit sentap bila pertukaran gear rendah ke tinggi) Cara nak periksa alternator tu kong atau masih Ok. -Hidupkan enjin .. -Biarkan streaming dalam 1-2 minit. -Off kan kesemua radio, aircond, lampu -Buka hood depan, Cabut kepala bateri -Kalau enjin masih hidup, alternator ok lagi.. -Kalau dalam beberapa minit selepas cabut enjin kereta tu mati, alternator dah nak rosak lah tu  Multimeter -Boleh guna multimeter checking pada bateri .. -Hidupkan enjin kereta -Setkan multimeter pada voltan arus terus (DC) -Sambung wayar multimeter pada tangency positif dan negatif bateri kereta (tidak perlu tanggalkan wayar tangency bateri). -Alternator yang baik mesti menunjukkan sekurang-kurangnya Bacaan yang sepatutnya diperolehi adalah sekitar 13V hingga 14.5V.  -Sekiranya bacaan kurang daripada 12.5V, itu menunjukkan alternator anda menghadapi masalah.   Volt Meter -Volt cadence ni sesetengah kenderaan ( kereta-kereta lama) memang dah ada antelope cadence nih sesetengah kenderaan tak ada... -Kalau boleh.. Seelok-eloknya pasangkanlah Volt cadence -Pemasangan volt cadence adalah satu cara yang fencing wajar sebabnya kita boleh pantau selalu volt cadence ni.. So dapatlah kita tahu lebih awal sama ada alternator berfungsi dengan baik dan memberi calculate yang mencukupi. -Charge yang normal kalau tak di on alter lampu , wiper dan sebagainya adalah sekitar 13.5 â€" 14.5 volt.  -Kalau jarum emf cadence yang kurang dari 12 volt atau melebihi 15 volt menandakan bahawa alternator rosak dan perlu di perbaiki  -Kalau jarum Voltage cadence terlebih Contohnya kalau overcharge selalunya indicator light bateri takkan menyala.. Kalau sesiapa guna bateri jenis basah, bateri akan terlebih cas dan boleh meletup..  Indicator Light Kena sentiasa peka tanda lampu penunjuk dekat dashboard kereta...  -Kalau lampu calculate warning lamp indicator (gambar bateri) merah menyala tu memang ada difficulty lah tu...Jika lampu indicator menyala  kita masih ada beberapa kilometer sebelum bateri kehabisan charge. -Ni yang susah adakalanya calculate warning lamp tidak menyala bagi menunjukkan alternator tidak berfungsi. Tau-tau jer kereta mati tengah jalan.. Sila bawa kereta anda ke electrikal woksyop kenderaan yang berhampiran untuk diperiksa.... mungkin  dah tiba masanya untuk servis alternator Biasanya cuma tukarkan karbon applier ajer ataupun change bersihkan sikit karbon applier sikit... alternator anda akan bertugas seperti sediakala ... Alternator yang diselenggara dengan baik boleh mencecah bertahun-tahun malah puluhan tahun tanpa ada masalah...Tapi kalau korang nak tukar baru atau recond. ade mahal sikit harganya...Kalau ambil alternator kedai potong pulak ikut nasib.  ***Ada beberapa jenis kategori alternator kalau nak tukar seketul.. 1. Alternator Recon Malaya 2. Alternator Recon Nihon 3. Alternator Original Seharusnya kalau beli alternator ni kita kena tanya warranty berapa lama.. Jangan ambil kalau tak ada jaminan warranty.. Komponen Alternator yang biasanya rosak.. Buka alternator dan hantar pegi kedai yang boleh buat bushel assist alternator dan stater motor.. nanti dia buka dan cerai-cerai kan alternator tu.. pastu dia cuci  alternator pastu mana-mana conception rosak akan digantikan misalnya copy brush, rectifier diodes atau ic ragulator.. 1. Carbon Brush dah haus....  Kalau copy applier official tu dah haus...enjin masih boleh hidup, tapi susah sikit... sampai masa...dia takmau hidup terus... Kena jugak tukar copy brush....Benda ni ada sesetengah kedai je yang sanggup tukar copy applier kebanyakkannya akan suruh tukar seketul.... kalau kita nak suruh tukar copy applier paronomasia dia akan cakap harga mahal..sama macam beli recon punya.....  Sebenarnya kalau kita buat sendiri tukar copy applier je sepasang.murah je.... Kos copy applier dalam lingkungan RM15 sahaja...kan jimat duit.. Cari cat kedai alatganti kereta atau hardware yang jual mesin. 2. Rectifier Diod dah kaput Rectifier Diode= Tugasnya untuk menukarkan tenaga elektrik AC ke DC. Gabungan semiconductor lebih dari satu semiconductor yang disambungkan disebut sebagai rectifier.. Diode tu yang modify jadi arus DC.Kadang kala satu semiconductor ni dah destroyed dan perlu di tukar ..   Nak tau macamner semiconductor tu destroyed boleh periksa mengunakan ohmmeter .. hubungankan pada tangency Positif(+) dengan tangency Positif(+) lain kemudian tangency negatif (-) dengan tangency negatif (-) lain...kena buat satu persatu.. jika tidak terdapat hubungan rectifier maka semiconductor harus di ganti....Diode ni nak kena solder kalau nak tukar...   Selain itu Check ohmmeter pada stator wind dan juga grounding dan juga Check ohmmeter pada armature wind dan juga grounding sama ada  terdapat hubungan rectifier 3. IC ragulator (Cut-off) sudah rosak.  IC ragulator (intergrated Circuit) = Tugas IC nih tak nak  1- Undercharge - dimana alternator tak mampu nak cas bateri 2- Overcharge - bateri akan di cas berlebihan dan mengontrol nilai output emf iaitu 13-14V dia akan reassert emf yang bersesuaian dengan spesifikasi kereta .  contohnya "Jika controller ini tidak berfungsi dengan baik ia akan mengeluarkan emf yang tinggi dan akan menyebabkan lampu kereta akan terlebih terang pada satu ketika dan padam, serta menyebabkan komponen elektronik yang lain tidak berfungsi di mana fius telah blow atau terputus disebabkan peningkatan arus. Masalah kereta berkaitan sistem elektrik dan elektronik ini perlu troubleshooting yang rumit dan banyak kemungkinan boleh menyebabkan kerosakan" kalau IC nih rosak. terus tukar baru..... Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment


(Download) Rahsia Lawa Seperti Model

0 Response to "Masalah Alternator Kereta"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails