Nissan AD Resort (Y10)

Pertanyaan yang diajukan kadkahwinkosongartz said...assalamualakikum bro Mohd Afzainizam Ismail , nak tanya tentang NISSAN AD RESORT- -enjin yang sesuai untuk ditukar. -serta yang berkaitan tolong tanya cat member kesian pulak sebab asyik bertanya pada pongid tak tau pasal keta ni he,he Jawapan kami.. Terima kasih kadkahwinkosongartz kerana bertanya... Maaf agak lambat nak balas... Sejak dua menjak ni saya agak sibuk dengan pelbagai urusan kerja.. Tapi secara ringkasnya saya cuba berikan info macam cat bawah ni. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Nissan AD Resort (Y10) ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ ۩ஜ۩ஜ۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ***Ok back to point, Seperti kita tahu help Wagon Nissan AD Resort boleh dikatakan kereta serba guna, boleh buat race,boleh angkut barang dan yang penting sesuai untuk membawa penumpang yang bekeluarga sederhana.. kereta nya luas, kalau kita tengok pon di bahagian belakang memang besar dan boleh membawa barang-barang banyak.. Sejarah Nissan AD Resort Seperti biasa jika kita hendak mengetahui secara keseluruhan tentang Nissan AD Resort ni, seharusnya kita kenal dahulu susur galur sejarah keturunannya dahulu ( baru kita senang faham).. Generasi Pertama Nissan AD camper VB11 (1982) Pada tahun 1982 Nissan mengeluarkan kereta berbentuk auto dan ada yang panggil sebagai Nissan AD Van help VB11 kalau nak di ikutkan, asalnya kereta ni dua pintu depan dan hac liftback (3 dan 5 pintu wagon) ia mungkin kesinambungan dari Nissan Sunny B11.(bahagian depan banyak part-part sunny). berenjin carburetor 1.5 L (E15S) dan 1.3 L (E13S) dan 1.7 enjin diesel (LCD17). Generasi kedua Y10 / N14 Wagon (1990) Generasi kedua telah diperkenalkan dalam 1990-1995 melalui help Nissan AD Resort Y10 banyak perubahan-perubahan dilakukan lari dari bentuk yang hampir menyamai Nissan Sunny B11.. Enjin-enjin dari 1.3 L (GA13DS) 1.5 L (GA15DS) 1.6 (GA16DS ) dan DOHC dan 1.7 diesel (L CD17) Pada tahun 1996 ianya telah di kenali sebagai Nissan Wingroad 5-door auto dan 2-door pick-up dengan mengguna pakai help SR20DE (GA13DS), serta SR18DE (GA15DE). Pada tahun 1992 keluar pula Nissan AD Max siap dengan satu ruang kargo mengangkat barang tak silap berbekal enjin 1.3 L (GA13DS) automatic transmission.. Pada tahun 1994 hingga 2001,Nissan AD camper telah di keluarkan menggunakan papers Leone dimana ada banyak perubahan-perubahan dilakukan menggunakan enjin 1.3 L (GA13DE) dan 1.5 L (GA15DE) menggantikan GA13DS dan GA15DS untuk pengeluaran lebih baik prestasi. 2.0 enjin diesel L CD20 telah diperkenalkan dengan sistem ATTESA 4WD.. Generasi ketiga Y11/ N14 Wagon (1999) Pada tahun 1999-2001, sekali lagi help Wingroad membuat satu penambah baikkan luar dalam... Yang ni dikatakan millenium edition menjadikan Nissan kacukan antara Nissan Bluebird dan Primera, berbekal enjin 1.5 L (QG15DE), 1.8 L (QG18DE) dan enjin 2.0 L (SR20VE), 2.0 L (QR20DE).1.8 L dengan versi 4WD. Pada tahun 2002 hingga 2008 terdapat kerja sama dengan Mazda yang di ambil melalui help Mazda Familia.dan dinamakan Mazda Familia camper Y11, berbekal enjin 2.2 L diesel (YD22), 1.3 L (QG13DE), 1.5 L (QG15DE) , dan 1.8 L (QG18DE dengan 4WD atau QG18DEN).. Kalau tak silap ni  full help bagi AD Resort California.. Generasi keempat Y12 Wagon (2006) Pada tahun 2006 satu help baru telah dikeluarkan iaitu AD Wingroad (Y12) berkongsi platformnya dengan Nissan Sunny Nissan Tiida. berenjin 1.2 L (CR12DE) ,1.5 L (HR15DE), 1.6 L (HR16DE), 1.8 L (MR18DE ) _______________________________ Modifikasi Enjin Ad Resort ***Sebenarnya saya tak berapa tahu dengan penukaran enjin Nissan AD Resort ni Kalau salah sila perbetulkan fakta tersebut.. Kebanyakan penggemar-penggemar kereta Nissan AD Resort banyak menukarkan enjin kerana menurut beberapa sumber boleh pakai,Nissan AD Resort dibuat berdasarkan kepada papers B13 oleh itu, kebanyakan conception enjin boleh muat dan senang nak antelope .. Cuma penukaran enjin asal AD Resort kepada enjin lain perlu mengikut peraturan supaya boleh di authorised JPJ dan juga tak kantoi cat PUSPAKOM tu.. Kalau nak di ikutkan penukaran enjin dari cc asal (1.6) max cc hanya boleh pergi cuma 1.8 sahaja... Kalau di tahap legal 25% upgrade  inspaction JPJ mungkin boleh lepas lahh.. Upgrade GA 16 DS kepada GA 16 DE Bagi kereta-kereta Nissan AD Resort tahun 1990-1995, kebanyakan Y10 punya enjin asalnya menggunakan GA 16 DS (enjin GA nih guna karburator) ... Ada sestengah pongid yang Upgrade dari kaburator ke shot contoh tukar kepada enjin GA16DE, dah cukup memadai… … Cuma kosnya lebih mahal jadinya.. kira belanja besor gak ler Kos head+injection set+MAF device , wiring, comp box, render pump dan tuning.. Menukar enjin kepada SR16 Ada jugak yang menukar enjin kepada SR16 dari help pulsar vzr-n1 dan lacino.. Menurut sesetengah makenik kereta kata boleh block & endeavor tanpa membuat sebarang pengubahsuaian terhadap 'mounting' dan kotak gear.. Enjin SR16 ni pula ada 2 jenis kalau tak silap SR16ve biasa nous biru dan SR 16ve N1 nous merah .. Kalau kita tengok kedua-dua enjin cc sama tapi kelebihan pada enjin SR 16ve N1 menghasilkan 200bhp lebih noesis berbeza dengan enjin SR16ve hanya 175bhp (atas kertas ajer)..yang bagusnya enjin jenis ni guna timing chain, jadi maintenace untuk enjin kurang lah... Menukar enjin kepada enjin SR18 Ada jugak yang menukar enjin kepada enjin SR18... Pon dirasakan boleh terus block & endeavor tanpa kacau mounting sebab datang dari hafkat B13/N15/Y10 .. Enjin SR18 nih kalau tak silap ada 2 jenis satu tak ada hallucinogen dan satu jenis lagi siap ade LSD. Antara kedua jenis lebih kurang sama sama, cuma beza hanya pada test gear ratios je. Kalau tengok perbezaan noesis enjin SR18DE yang ada hallucinogen menghasilkan 140bhp berbanding enjin SR18DE yang tak menggunakan hallucinogen hanya sekitar 125bhp (atas kertas jer) Enjin ni pon pakai timing chain.. Menukar enjin kepada enjin CA18DE Pilihan lain selain engine SR adalah enjin berkod CA. contohnya enjin CA18DE.. Tapi enjin CA18DE enjin klasik dah agak lama... Lagi satu benda yang tak best pasal pakai timing belt... kalau sistem guna timing track mantenace nak kena jaga sikit... Menukar enjin kepada enjin SR20DE Nak antelope SR20DE memang power.. Kalau antelope pada Y10 boleh jugak, tapi kena edjust mounting dan juga masalah driveshaft. Sebabnya hafkat SR20DE banyak datang dari hafkat U12/PW10/P10, takleh terus block & play..kena modifide sikit.... tapi enjin ni susah nak cari spare part..Ada beberapa jenis SR20 ni iaitu.. Enjin SR20DE (Bluebird, Silvia S14/S15) SR20Di, SR20DE, SR20De, SR20DET, SR20Ve... yang pastinya ramai antelope jenis enjin SR20DE tu jerrr... Kalau nak masuk enjin dari cc asal terus ke 2.0 mungkin tak lepas authorised JPJ.. tapi kalau kereta tu dah naik cc dari 1.8 ke 2.0 boleh lah.. banyak yang tukar enjin Y10 bernadikan 2.0 cc tapi mereka semua antelope SR20DE secara berperingkat...bukan naik mendadak yerr....baru tak ada problem .... _______________________________ Modifikasi lain Modifikasi pada kereta AD Resort agak unik sikit , oleh kerana bentuk kereta tersebut Wagon jadi segala modifikasi bumber, skirt,bonet, grill, lampu, part-part inland dan sebagainya kena ambil dari jenis auto jugak supaya masih lagi menampakkan gaya originality…Ok korang tengoklah sendiri macam cat bawah...  tak boleh nak cerita panjang-panjang... Compare dengan bonet Calif. saiz lekuk dengan bag bearer California, dengan stendet bonet Y10. Kalau sama, tebuk lubang jelah, antelope bag bearer Calif. cat bonet stendet Y10. Kalau tak mau antelope Plate bearer pada bonet boleh tutup dengan plate.. potong dan welding bag pastu tutup simen. Side touch B13 sekarang dah jadi terlalu restricted ..side touch ini dari halfcut help sentra B13.... lateral touch ini perlu dipotong untuk dimasukkan ke AD Resort... Pastu pada pintu ramai yang tampal Lining California.. Spoiler shonan atau Spoiler WingRoad dari halfcut (sekali dengan tapak) diubahsuai dan dipasang... Bonet pulsar candid switch tapi kena modifide tapak skru di panjangkan..Pastu kena masuk ordered bonet +fender +lampu+gril pulsar Sekarang dah ada guna fibre .. Cuma nak tampal sama ada nak tebuk lubang atau terus tampal simen atas bonet lagi murah sikit Kalau wingroad/millennium dan B13 mempunyai dashbord yang sama. dashbord b13 memang cun masuk AD Resort, tapi nak kena ada braket ler. Dashboard pulsar pula kalau dah tukar entranceway cut california akan ada sikit masalah pasal panjang depan ke belakang dashbord pulsar panjang skit dari dashbord B13. Lurah dashbord cat entranceway cut tak ngam. bila ko tutup pintu dashbord akan menekan entranceway cut sunroof nak antelope beli cat kedai potong... cari yg sama model... bumbung nih boleh bukak sebab ada revert cuma add cat tempat ornament atau lain cara, kena potong bumbung lepas tuh sambung cat body... Ubah suai bumbung antelope roof kalau tak silap kena authorised JPJ dulu kalau tak nak masalah kemudian hari.. Ok ni semua cuma sekadar nak bagi contoh jerr modifide yang boleh dilakukan..Nak cari part-part ni semua kena rajin cari cat halfcut.. dulu benda ni jadi alas pijak-pijak je cat kedai potong skarang ni banyak barang dah pupus agaknya... payah sangat nak cari... Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment


(Download) Rahsia Tackle Lelaki Idaman

0 Response to "Nissan AD Resort (Y10)"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails